QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

dilluns, 12 de novembre del 2012

ORIENTACIONS EN TÈCNIQUES D'ESTUDI

ORIENTACIONS EN TÈCNIQUES D'ESTUDI

A les pràctiques he tingut la oportunitat de veure molts alumnes desorganitzats, amb poc control per part de les famílies i amb manca de límits, tots aquest factors es van agreujant quan els alumnes començen a cursar matèries importants, per això a l'etapa de la ESO intenten posar solucions a tots aquest aspectes.

COM HA DE SER EL LLOC D'ESTUDI?

  1. On has de tenir a l'abast tot el que et calgui per a l'estudi: llibres, diccionaris, atles, etc.
  2. Te l'has de sentir teu i trobar-t'hi còmode.
  3. L'habitació ha d'estar perfectament ordenada i ventilada.
  4. Ha de ser prou ampla i ha d'estar ordenada.
  5. No ha de tenir objectes que et puguin distreure.
  6. No ha de ser massa còmoda, amb el respatller recte.
  7. La concentració no es pot aconseguir amb un ambient sorollós.
  8. Per a determinats tipus de feina és tolerable una música ambiental.
  9. T'has de mantenir allunyat de converses, del televisor i del telèfon.
  10. L'ideal és que treballis amb llum natural.
  11. Per evitar l'ombra, el llum de taula ha d'estar situat al cantó contrari del de la mà amb què escrius.
  12. Hi ha d'haver un llum que concentri la il·luminació a la zona de treball.
  13. No es pot estar còmode on fa massa fred o massa calor.
  14. És ideal al voltant dels 20 º C.
  15. Ni el calor ni el fred siguin obstacle per a la teva concentració.
  16. T'ha d'asseure a estudiar amb la ment relaxada.
  17. Sense maldecaps ni preocupacions que et distreguin.
  18. Si tens cap problema important, comparteix-lo amb alguna persona de la teva confiança que pugui orientar-te.

COM ORGANITZAR EL TEMPS D'ESTUDI?

Tenir un horari ens ajuda a reforçar un hàbit d'estudi diari i fa que no perdem temps innecessari.

Cal acceptar que el primer horari que farem no sempre serà el definitiu, perquè és el seu ús serà el que decidirà la seva funcionalitat.

Cal tenir en compte els següents aspectes:

  1. L' horari haurà de tenir caràcter setmanal.
  2. És necessari ser molt exactes de totes les activitats fixes que fem, és a dir, les activitats extraescolars, els temps que estem amb els amics, etc.
  3. Per decidir quant temps dediquem a cada assignatura hem de pensar quin grau de dificultat té per nosaltres.
  4. S'ha d'alternar les assignatures a estudiar, les que ens agraden més o són més fàcils amb les que necessitem fer més esforç. D'aquesta manera evitaràs cansament i desconcentració.
  5. Recorda que no tot és estudiar; cada 45 minuts descansa uns 10 minuts.
  6. L'exercici físic també és necessari i bo pel teu estudi.
  7. Recorda que l'has de tenir sempre a prop i a la vista.
  8. Un horari ben fet et facilitarà l'estudi.

LA LECTURA

És la eina principal en l'estudi. Cal que siguis capaç de: conèixer quin és el procés per llegir activament, observar si tens algun defecte de lectura, conèixer la teva velocitat de lectura i localitzar les paraules guia i els signes de puntuació que actuen d'indicadors en la lectura d'un text.

Per fer una bona lectura d'estudi hem d'aplicar les condicions següents:

  1. És molt convenient tenir una primera visió de conjunt del text: prelectura.
  2. Es requereix concentració, és a dir, una atenció especial.
  3. Cal tenir els objectius clars. No es tracta de llegir per llegir, sinó que hem de buscar una informació concreta, per seguir unes instruccions, per plaer, per aprendre, etc.
  4. És recomanable utilitzar ajudes visuals (subratllat, signes ortogràfics, colors o negreta, etc.
  5. S'ha de repassar sempre la lectura per verificar si s'ha entès.
  6. Algun consell: expressar mentalment amb les nostres paraules el text.

EL SUBRATLLAT

Com a criteri general, cal tenir en compte que s'ha de subratllar el menys possible, però de manera que permeti entendre les idees bàsiques del text, llegint solament les paraules subratllades.

L'objectiu del subratllat és destacar les idees essencials d'un text. Posteriorment, al llegir únicament el que hem subratllat es pot recordar el contingut d'aquest text.

No cal dir que existeixen teories psicològiques de la percepció humana que fonamenten aquesta tècnica, ja que està demostrat que la memòria es fixa i recorda més i millor aquelles coses que es destaquen.

  • El seu fonament consisteix en ressaltar d'altre color (es recomanen colors vius com el vermell o verd o els colors fluorescents, malgrat cansin més) aquelles paraules que tinguin sentit i contingut propi i que amb una lectura posterior tinguin sentit, que s'entengui el text i que reflecteixi les dades més rellevants del text. Per això no és necessari subratllar articles, conjuncions (només com a nexes), preposicions; i si es convenient subratllar substantius, verbs, adjectius, dates, noms propis, etc.
  • És evident que és una tècnica difícil d'arribar a dominar i demana molta pràctica.
  • Per a subratllar no es recomanen més de dos colors i també es pot substituir la "ratlla" per requadres o "claudàtors" per assenyalar paràgrafs enters o frases que considerem importants.
  • Es recomanable que el subratllat es faci amb una segona lectura del text o tema a estudiar. Però també es poden anar assenyalant algunes dades o idees principals en la primera lectura ràpida.

ELS ESQUEMES

Alguns consells per a fer un bon esquema a partir de un text determinat:
  • Localitzar les idees centrals del text.
  • Subratllar les paraules o frases que destaquen aquestes idees. Subratllar sobre tot les paraules clau.
  • Escriure al marge la idea central del text i dels diferents paràgrafs.
  • A partir d'aquestes activitats fer l'esquema del text, ampliant, si cal, amb posteriors lectures.

ELS APUNTS


COM PRENDRE APUNTS?
Es evident que per a prendre bé els apunts els alumnes han d'estar atents a la classe i amb actituds positives tant vers el professor com el que s'exposa. Per a facilitar el prendre apunts es convenient que anteriorment els alumnes sàpiguen el que s'explicarà o que tinguin un guió senzill de les parts o també és molt bo que els alumnes hagin llegit el dia anterior el tema.

Posteriorment aquests apunts es poden completar amb les dades d'altres companys i el llibre de text u altres.

Recorda:

És impossible escriure tot el que el professor diu, entre altres coses perquè parla més de pressa del que s'escriu. Llavors, què hem de fer?. Mentre el professor explica hem d'anar resumint mentalment el que diu, i escriure en els nostres apunts només les idees que agafem. Això és bastant fàcil, sobretot si estem ben atents i entenem tot el que diu. D'altra banda, i per a no perdre el fil de l'explicació, és important escriure el més ràpid possible. Hi ha estratègies per a anar més ràpid. Per exemple, fer servir retoladors de punta fina que llisquen millor sobre el paper. S'ha d'intentar fer lletra petita i lligada, i col·locar el full fent un gir de 45º, que és la postura més natural. S'han d'utilitzar tàctiques que estalviïn temps. Per exemple, abreujar les paraules: que (q), perquè (pq), per tant (pt), també (tb). També és important posar títols- que es vegin bé- a cada apartat.
Alguns passos per a prendre bé els apunts: »Estar atent i entendre les explicacions
»Resumir mentalment
»Escriure de pressa
»Deixar marge per a anotacions
»Posar títols i fer un índex per temes


I aquestes són algunes estratègies per a escriure més de pressa: »Utilitzar un retolador de punta fina
»Fer lletra petita i lligada
»Girar el paper uns 45 graus
»Usar abreviatures i símbols

BIBLIOGRAFIA RELACIONADA

http://www.isftic.mepsyd.es/w3/eos/MaterialesEducativos/mem2006/aprender_estudiar/index2.html

http://www.tressisens.net/idees/redactor/

 

Per desenvolupar l’atenció i la concentració pots fer activitats molt divertides com et proposo a la següent pàgina Web. Es tracta de fer aquestes activitats per millorar les teves capacitats.
 
Fer puzzles és una activitat molt bona per millorar l’atenció i la concentració, és un bon hàbit fer algun de tant en tant

http://www.deere.com/es_ES/kids/index.html

http://www.educarex.es/recursos/mci/2002/24/index.html

 

2 comentaris:

Laura Practicum psicopedagogia ha dit...

Molt interessants aquestes pautes
Ja que cites el tema dels puzzles per a millorar la concentració aprofito per comentar i recomanar un joc que vaig descobrir aquest estiu i només descobrir-ho vaig pensar en els meus alumnes de cicle superior. el joc es diu rummikub i consisteix en associar números en funció d'escales o colors, com a mínim de tres en tres. Us el recomano tant per vosaltres com per alumnes! http://www.rummikub.com/ us deixo l'enllaç però ho teniu ne format físic a les botigues. Per si algú ho provés i l'interessa, l'original en tamany gran val uns 34 euros, jo us aconsello el de viatge que ve en una capsa metàl·lica i el trobeu per 10, les fitxes són una mica més petites però es veuen molt bé, és el que tinc a les classes de cicle superior i ha estat un éxit!! Faré una entrada al meu blog, gràcies per inspirar-me miriam

Míriam Arús Cambra ha dit...

Laura, molt interessant ja el conec el rummikub, de petita jugàvem molt amb la meva àvia.
Hi ha molts jocs de taula relacionats on es treballen molts aspectes transversals.