AVALUACIÓ DELS PROCESOS LECTORS
PROLEC-SE (José Luis Ramos Sánchez y
Fernando Cuetos Vega)
1. Introducció:
Fa uns anys que Tea Ediciones va
pública la bateria PROLEC d’avaluació dels processos lectors (Cuetos, Rodríguez
y Ruano, 1996), ha estat revisada recentment donant lloc a PROLEC-R (Cuetos y
cols., 2007).
Aquesta bateria
ens permet disposar d’una eina que ens ajuda avaluar tots els processos
cognitius que intervenen en la lectura, amb la finalitat de poder determinar
amb major precisió las causes que originant les dificultats lectores, això era algú
que no ens proporcionaven les bateries existents en el mercat.
La lectura és
una feina complexa en la que intervenen molts processos, tots els quals han de
funcionar adequadament per poder aconseguir una lectura comprensiva. I quan
algun nen no ha adquirit algun d’aquest processos, presentarà dificultats per llegir,
però aquestes dificultats seran diferents depenent de quin sigui el procés que
no han aconseguit adquirir.
Una primera
distinció que se sol fer dels trastorns de lectura és entre problemes de
desxifrar i problemes de comprensió: hi ha nens que presenten una lectura lenta
i inexacte perquè les seves dificultats es produeixen en el reconeixement de
paraules i nens que llegeixen perfectament però no entenen allò que llegeixen. Els
casos més extrems del primer tipus, són els nens dislèxics que tenen greus
problemes per desxifrar el llenguatge escrit, però, si algú els llegeix el
mateix material no tindrien cap dificultat per comprendre’l. En l’altre extrem
estan els alumnes hiperlexics, que poden llegir qualsevol text que se’ls hi
presenti, però no entén pràcticament res del que llegeixen. Quan les
dificultats arriben als dos components es parla de “trastornos variedad de
jardín” (Sánchez y Cuetos, 1998).
Però no és
aquesta la única distinció que es pot fer, sinó que dintre del desxifrar les
dificultats poden sorgir només amb les paraules desconegudes i llavors parlem
d’un mal ús de la ruta fonològica o també amb les paraules familiars, en aquest
cas es parla de dificultats en la ruta lèxica. Igualment en la comprensió, les
dificultats poden sorgir per una incapacitat per extreure el significat
principal del text, però una incapacitat per integrar aquest significat en la memòria,
per una incapacitat per portar a terme les inferències necessàries per la
comprensió, etc.
A més a més, es
poden produir també dificultats en el processament de les estructures sintàctica,
amb el ús dels signes de puntuació, etc. Per tant una bateria que vol conèixer
exactament les causes que originant els problemes lectors, ha d’avaluar tots
aquest aspectes.
Aquesta nova
batria, que hem anomenat PROLE-SE té també com objectiu avaluar els diferents processos
que intervenen en la comprensió lectora, però el seu àmbit d’aplicació és dels
10 als 16 anys, està destinada a 5è i 6è de primària i 1r, 2n, 3r i 4rt ESO.
En el
reconeixement de paraules fem servir dues tasques: una de lectura de paraules
de diferent longitud i freqüència per avaluar la ruta lèxica i una altre de
pseudoparaules de diferent longitud i complexitat sil·làbica per avaluar la
ruta fonològica. A més a més en aquestes dues tasques es mesura el temps que
els nens tarden en llegir la llista completa de paraules i pseudoparaules. Es
fa aquesta medició perquè la lentitud en el reconeixement de paraules és causa,
en moltes ocasions, de problemes de comprensió. És possible que alguns nens
llegeixin bé les paraules però que inverteixin tant de temps en la seva lectura
que perdin el fil conductor del que estan llegint. Aquesta possibilitat ve
defensada (Perfetti y Lesgold, 1977, Perfetti, 1985) i se la coneix amb el nom d’hipòtesis
de la eficiència verbal. Exactament el que diu aquesta hipòtesis és que el
reconeixement de paraules s’ha de realitzar d’una manera ràpida i automàtica
per poder dedicar els recursos cognitius a la comprensió. Quan no es fa de
manera automàtica es consumeixen recursos cognitius que haurien d’anar
destinats a processos superiors. De fet, Tan y Nicholson (1997) van comprovar
que entrenen als nens a desxifrar les paraules amb rapidesa i precisió milloraven
automàticament la seva comprensió lectora.
Per avaluar els
processos sintàctics, s’utilitza una tasca d’aparellament dibuix-oració i la
lectura d’un text en el que estan presents els diferents signes de puntuació.
Les estructures sintàctiques de les oracions són força complexes; oració passiva,
d’objecte focalitzat, de subjecte escindit, relatiu de subjecte, relatiu
d’objecte.
La selecciona
d’aquestes estructures obeeix a l’intent de disposar d’oracions amb diferents
graus de dificultat.
Finalment pels
processos semàntics utilitzem dos tasques de comprensió de textos expositius.
La primera tasca consisteix en la presentació de dos textos expositius que els
subjectes han de llegir. Després se’ls retiren els textos i se’ls hi fan
diverses preguntes, la meitat d’elles de tipus literal, que poden respondre amb
ajuda de la memòria, i l’altre meitat inferències, que només poden respondre si
han comprès el text i son capaços de fer les inferències corresponents. En la
segona tasca es presenta també un text expositiu per ara, en comptes de
preguntes se’ls hi presenta un esquema incomplert perquè el completin. La idea
és mesurar la comprensió mitjançant tres procediments diferents: capacitat per
recordar el text, capacitat per realitzar inferències i capacitat per realitzar
esquemes del text, per així obtenir una informació més completa.
2. Descripció de la bateria:
2.1 Fitxa tècnica:
Nom: Bateria d’avaluació dels
processos lectors en alumnes de tercer cicle de educació primària i educació
secundaria obligatòria.
Autors: José Luis Ramon Sánchez i
Fernando Cuetos Vegas
Aplicació: Individual o parcialment
col·lectiva
Duració: 60 minuts aproximadament
(completa).
Finalitat: Avaluar els principals
processos implicats en la lectura; lèxics, sintàctics i semàntics
Baremació: Barems en puntuació centil
per cada prova i per al conjunt de la bateria.
Material: Manual, quadernet i fulla
d’anotacions.
2.2 Objectius:
L’objectiu d’aquesta bateria és
poder disposar d’una eina que permeti explorar cada un dels processos que
intervenen en la lectura amb la finalitat de conèixer les causes per les que
alguns alumnes de 10 a 16 anys no aconsegueixen convertir-se en bons lectors.
2.3 Estructura:
La bateria consta de sis tasques
agrupades en tres blocs, corresponents a cada un dels principals processos que
componen el sistema de lectura: lèxic, sintàctic i semàntic.
Las dues tasques destinades a
avaluar els processos lèxics són, una lectura de paraules aïllades de diferent
longitud i freqüència i una altre de pseudoparaules de diferent longitud i
complexitat de grafema. Exactament, la llista de paraules està formada per 40
paraules, 20 d’ús freqüent i 20 poc freqüents. En cada cas la longitud de les
paraules, són de longitud curta (dues síl·labes) i l’altre meitat de longitud
llarga (4 i 5 síl·labes). En quant a les pseudoparaules, també són 40 separades
en grups de 20, un format per síl·labes simples (amb estructura CV; consonant
vocal) i l’altre format per síl·labes d’estructura complexa (CCV, CCVC i CVVC).
També la meitat són pseudoparaules llargues i l’altre meitat curtes.
Per avaluar els processos sintàctics
hi ha una tasca d’aparellament dibuix-oració en la que s’empren diferents
estructures gramaticals, i una altre de lectura d’un text amb els diferents
signes de puntuació.
Les estructures gramaticals que hem
empleat són ; oracions passives (P), d’objecte focalitzat (OF), de subjecte
escindit (SE), d’objecte escindit (OE), de relatiu de de subjecte (RS) i de relatiu d’objecte (RO).
En número d’elements d’aquesta prova és 24 (4 oracions de cada tipus) i cada
ítem està format per un dibuix i tres oracions, només una de les quals és
verdadera respecte el dibuix.
Respecte als signes de puntuació, es
presenta un text perquè l’alumne el llegeixi i així poder comprovar si respecta
els signes de puntuació que s’hi troben. En total hi ha 24 signes, dels quals,
9 són punts, 7 comes, 3 interrogants, 3 admiracions i 2 dos punts.
Finalment, pels processos semàntics
o de comprensió de textos, una de les tasques és de lectura de dos textos
expositius seguit de 10 preguntes per cada text, la mitat d’aquestes preguntes
són literals i l’altre meitat inferències. L’altre prova també és de lectura
d’un text, encara que ara, el que ha de fer l’alumne és completar un esquema
sobre aquest text. Es tracta d’un esquema ja iniciat però en el que quedant 22
forats per cobrir.
Coma proves complementaries,
s’avalua la velocitat lectora a través de dos proves de temps que inverteixen
en llegir el text de puntuació (¡Maldito apéndice!) i el temps que
tarden en llegir la llista de paraules i pseudoparaules. L’objectiu d’aquestes
proves complementaries és doble. Per una part, és important avaluar la
velocitat lectora donat que aquestes edats els alumnes han d’haver automatitzat
els processos de descodificació. Si això no és així, estran més dedicats a la
descodificació que a la comprensió. Però a més, la comparació entre els temps
invertits en llegir paraules i pseudoparaules (millor comparar els centils que
les puntuacions directes, ja que el normal es que es tardi més en llegir les pseudoparaules)
permet endevinar quina ruta està utilitzant l’alumne (lèxica o fonològica), si
tarda el mateix en llegir paraules que pseudoparaules, estarà utilitzant la
ruta fonològica i si tarda menys amb les paraules és que està utilitzant la
ruta lèxica.
El text amb els signes de puntuació
també serveix per avaluar la precisió lectora i comparar amb els resultats de
les paraules aïllades, doncs no tenen necessàriament que coincidir els resultats
d’exactitud quan es llegeixen paraules aïllades i quan es llegeixen textos. Hi
ha alumnes als que la complexitat del text els entorpeix la lectura, i per lo
tant, llegeixen bé les paraules aïllades però la seva precisió disminueix quan s’enfronten
a paràgrafs. En canvi, als dislèxics els textos els ajuden a reconèixer les
paraules, pel que la seva execució és pitjor en paraules aïllades.
3. Només generals
d’aplicació:
L’aplicació de la prova es
realitzarà normalment de forma individual, donat que està concebuda per
realitzar l’avaluació en casos que presenten dificultats i requereixen un
tractament particular: els materials, han estat dissenyats principalment per
questa forma d’aplicació.
No obstant si s’ha d’avaluar un grup
d’alumnes, és possible aplicar col·lectivament les següents proves:
Processos sintàctics: Aparellament
dibuix-oració
Processos semàntics: Textos
expositius i respondre preguntes
Textos
expositius i completar esquemes
Amb la finalitat de permetre tant
l’aplicació col·lectiva com la individual i donat que en el cas de l’aplicació
col·lectiva s’han d’aplicar primer les proves que permeten aquest tractament,
tant el quadernet com la fulla d’anotacions, s’han dissenyat situant primer les
proves col·lectives hi ha continuació les individuals, encara que mantenint la
numeració lògica de les proves. Quant s’efectuï una aplicació enterament
individual, l’examinador haurà de mantenir l’ordre lògic.
- lectura
paraules
- lectura
pseudoparaules
- Aparellament
dibuix-oració
- Signes
de puntuació
- Comprensió
de textos
- Estructura
d’un text
En ocasions pot ser convenient
dividir l’avaluació en sessions per evitar el cansament.
En cada prova és important anotar
els errors que es cometen. Els errors constitueixen una font valuosa
d’informació per determinar el tipus d’estratègia que cada alumne està
utilitzant al llegir.
4. Nomes generals de
puntuació:
1.
S’assigna
un punt a cada resposta correcta. No s’admeten puntuacions decimals.
- En
algunes proves es poden obtenir puntuacions parcials que poden servir de
gran ajuda per determinar el problema concret de cada subjecte. Però a
efectes de baremació només es tindrà en compte la puntuació total.
- La
puntuació directa de cada prova s’anotarà en l’espai corresponent, en la
fulla d’anotacions.
5. Instruccions especifica
per l’aplicació de cada prova i criteris de correcció:
5.1 Processos lèxics:
Prova 1: Lectura de paraules
Forma d’aplicació: individual
Instruccions: Llegeix aquestes
paraules en veu alta, (es presenta el llistat). L’alumne haurà de llegir les
paraules recollides al quadernet per files: fuente...calavera. Des del
moment que comença a llegir, es posa en marxa el cronòmetre per mesurar el
temps que inverteix en llegir la llista de paraules.
Correccions: Es concedirà 1 punt per
paraula llegida correctament. En la fulla d’anotacions es senyalaran les
paraules llegides de forma incorrecta. Al finalitzar, es compten les paraules
de cada tipus (FC, FL, IC e IL) llegides correctament i s’anota en el requadre corresponent.
De la mateixa manera, s’anota el temps invertit per l’alumne en llegir la
llista completa de paraules.
Prova 2: Lectura de pseudoparaules
Forma d’aplicació: Individual
Instruccions: Es diu a l’alumne: ara
va a llegir paraules inventades, això són, paraules que no signifiquen res.
Llegeix-les en veu alta. Es presenta el llistat que figura en l’apartat 2 del
quadernet. L’alumne haurà de llegir les pseudoparaules per files: tugo...
criscol. Des del moment que comença a llegir, es posa en marxa el cronòmetre
per mesurar el temps que inverteix en llegir la llista de pseudoparaules.
Coerció: Es concedirà 1 punt per
paraula llegida correctament. En la fulla d’anotacions es senyalaran les
paraules llegides de forma incorrecta. Al finalitzar, es compten les paraules
de cada tipus (SC, SL, CC i CL) llegides correctament, tenint en compte el
total de síl·labes complexes curtes (CC) i de complexes llargues (CL) és el
resultat de sumar les 3 estructures complexes possibles (CCV, CCVC i CVVC). S’anota
en el requadre corresponent. De la mateixa manera, s’anota el temps invertit
per l’alumne en llegir la llista completa de pseudoparaules.
QUADRE DE PARAULES I PSEUDOPARAULES
CLASIFICADSE PER LES SEVES CARACTERÍSTICAS
Paraules
|
PALABRAS
MUY FRECUENTES
|
PALABRAS
POCO FRECUENTES
|
||
|
CORTAS (FC)
|
LARGAS (FL)
|
CORTAS (IC)
|
LARGAS (lL)
|
|
Libre
Acto
Doble
Crisis
Triste
Fuente
Juicio
Actor
Suave
Vientre
|
EXPERIENCIA
UNIVERSIDAD
CONVERSACIÓN
IMAGINACIÓN
Individuo
Evolución
Perspectiva
Humanidad
Primavera
Revolución
|
Vena
Rosal
Cuervo
Cofre
Junco
Grava
Siervo
Leño
Molde
Miga
|
Calavera
Cabalgata
Azabache
Embarcadero
Aterrizaje
Arbitrario
Pegajoso
Latifundio
Orificio
Manzanilla
|
Pseudoparaules
|
SILABAS
SIMPLES
|
SILABAS
COMPLEJAS
|
||
|
CORTAS
(SC)
|
LARGAS
(SL)
|
CORTAS
(CC)
|
LARGAS
(CL)
|
|
Cado
Rofo
Sipa
Lane
Raco
Bane
Tugo
Peta
Llaje
Nuja
|
Caropeto
Roferola
Sijapeca
Ladesafo
Racosijo
Barename
Tusomigo
Petesaran
Llarenaje
Nujarelo
|
Flapa
Prino
Granel
Claso
Tronca
Crisol
Plasco
Grisque
Fuercho
Puense
|
Flaperodo
Pritosado
Grafelina
Clasichofa
Trondosica
Criscolama
Plascasida
Grisdalejo
Fuercarelo
Puendorelo
|
5.3 processos sintàctics:
Prova 3: Aparellament dibuix-oració
Forma d’aplicació: Individual o
col·lectiva
Instruccions: Es demana als alumnes
que obrin el quadernet per la pàgina 3. l’avaluador llegeix les instruccions al
mateix temps que els alumnes. S’informarà de que només hi ha una resposta
correcta.
Coerció: es donarà un punt si la
oració escollida és la correcta. Es donarà 0 punts quant no sigui correcta. Al
finalitzar es conten les respostes correctes donades en cada grup d’estructures
gramaticals (P, OF, SE, RO, OE i RS) i s’anoten en els requadres.
Prova 4: Signes de Puntuació
Forma d’aplicació: individual
Instruccions: L’examinador diu al
subjecte: Vas a llegir el millor possible aquest text fins el final.
Correcció: Es donarà 1 punt per cada
signe correctament respectat. S’avaluaran els signes de puntuació senyalats en
major mida fins la ratlla traçada en la mitat del text.
Al mateix temps que es registrà si
el alumne respecta els signes de puntuació, es controla també el temps que
tarda en llegir-lo.
Número de paraules del text: 294.
Igualment en aquesta prova convé
registrar la exactitud lectora per comprovar si coincideix amb l’obtinguda en
les paraules aïllades, amb la finalitat d’endevinar si el text és un element
d’ajuda o distractor.
Velocitat lectora: (P/m: nº de
paraules per minut)
|
1 min
|
P/m
|
2 min
|
P/m
|
3 min
|
P/m
|
4 min
|
P/m
|
5 min
|
P/m
|
|
0”
10”
20”
30”
40”
50”
|
294
269
245
220
295
271
|
0”
10”
20”
30”
40”
50”
|
147
139
131
123
115
107
|
0”
10”
20”
30”
40”
50”
|
98
94
90
86
82
78
|
0”
10”
20”
30”
40”
50”
|
74
72
70
68
66
64
|
0”
10”
20”
30”
40”
50”
|
59
57
56
54
52
50
|
5.3 Processos semàntics:
Prova 5: comprensió de textos
Forma d’aplicació: Individual o
col·lectiva
Instruccions: Es demana als alumnes
que obrin el quadernet per la pàgina 17. Es llegeixen les instruccions en veu
alta. Una vegada hagin acabat de llegir el primer text (Los esquimales),
es demanarà que tanquin el quadernet i que contestin les preguntes que hi ha a
la fulla d’anotacions, pàgina 2. Es seguirà el mateix procés amb el segon text
(Los papúes australianos) ; primer es deixa temps per la lectura,
després es guarda el text i es contesten les preguntes a la fulla d’anotacions,
pàgina 3.
Temps per la lectura de cada un dels
textos: Si l’aplicació és col·lectiva es donarà un temps suficient fins que es
comprovi que la majoria dels alumnes han acabat de llegir el nombre de vegades
que ho considerin necessari. De totes formes, es donarà per finalitzat després
de 15 minuts de començar a llegir.
Correcció:
Criteris generals: En general, es
valorarà amb un punt quan la resposta del alumne contingui la idea principal
del criteri de correcció i amb 0 punts si la resposta és imprecisa i no respon
a la idea del criteri.
SIGNOS DE PUNTUACIÓN: PLANTILLA DE
CORRECCIÓN
Maldito apéndice
El cirujano, después de hurgar un
buen rato en el abdomen del paciente, alque estaba operando de apendicitis, se
dio por vencido. Después de limpiarse losguantes de goma en su bata blanca, se
puso a darle cachetitos en las mejillas paradespertarle de la anestesia.- ¿Qué
ocurre?- se sobresaltó el paciente abriendo los ojos.- ¡Perdone que le moleste!
¿Podría indicarme dónde tiene usted el apéndice?- Y me despierta para
preguntarme esa bobada?- se indignó el enfermo bostezando.A lo que respondió el
cirujano enfadado:- ¡Para eso lo despierto!, porque llevo un cuarto de hora
buscándolo y no doy conél.- ¡Caray!, pues no sé que decirle, gruñó el paciente
entornando los párpados parano desvelarse supongo que lo tendré como todo el
mundo: en la tripa.- ¡En la tripa!- remedó el cirujano-. ¡Cómo si la tripa
fuese un bolsillo!- Mire doctor, lo que quiero es seguir durmiendo y que acabe
de operarme.- Para eso tendría que encontrar su maldito apéndice. Y si usted no
me dice dóndelo ha escondido…- ¿Cómo quiere que me acuerde?- contestó el
enfermo, incorporándoseligeramente de la cama de operaciones. Uno no puede
acordarse dónde tiene cadavíscera.- Pues a mí, plan- se plantó en cirujano,
cruzándose los brazos-. Si no me ayuda peor para usted.- Espere- hizo memoria el
paciente-. ¿Ha mirado en el intestino grueso?- Pues claro- se ofendió el
cirujano-. ¿Cree usted que me chupo el bisturí? Lo herecorrido de cabo a rabo.-
Yo juraría que siempre lo tuve allí, se extraño el pachucho. Quizá se halla
caídodebajo del hígado.- Tampoco. Debajo del hígado sólo encontré unas virutas
de cirrosis.- ¡Aquí está ese picaruelo!- exclamó el operador apresando con una
pinza elorganillo perseguido, que se contorneaba como una lagartija.
Prova 6: Estructura d’un text
Forma d’aplicació: Individual o
col·lectiva
Instruccions: Es demana a l’alumne
que obri el quadernet per la pàgina 21. Es llegeixen les instruccions en veu
alta
Temps per la lectura del text-
esquema: similar a la prova 5.
Correcció: Es concedirà un punt a
cada resposta correcta, que serà aquella que coincideixi amb la que apareix ombrejada
a l’esquema. En alguns casos es considerarà correcta quan la resposta sigui una
de les dues.
6. justificació estadística:
6.1 Mostra de tipificació:
Les proves van
se aplicades individualment i col·lectivament. Tots els alumnes avaluats
pertanyen a centres públics. Van realitzar la prova 631 alumnes, 305 homes i
326 dones, 376 de zona urbana i 225 de zona rural.
S’han considerat com zones rurals
aquelles poblacions amb més de 25.000 habitants. Entre elles es troben:
Badajoz, Mérida, Almendralejo y Villanueva de la Serena. Hem considerat zona
rural a les poblacions de menys de 25.000 habitants, com són: Santa Marta de
los Barros, Guareña, Mirandilla, Villafranca de los Barros i Hornachos. Totes
aquestes localitats pertanyen a la província de Badajoz.
MOSTRE DE TIPIFICACIÓ
|
NIVELL
|
COL·LEGI PÚBLIC
|
SEXE
|
TOTAL
|
||
|
|
URBÀ
|
RURAL
|
HOME
|
DONA
|
|
|
5è primària
6è primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4rt ESO
total
|
76
51
59
66
72
52
376
|
41
61
45
34
23
51
255
|
48
59
60
45
50
43
305
|
69
53
44
55
45
60
326
|
117
112
104
100
95
103
631
|
6.2 Anàlisi estadístic:
En els anàlisis de variança
realitzats sobre les puntuacions directes trobem diferencies entre els nivells
escolars ja que a mesura que augmenten de curs la seva execució lectora és
millor. Aquestes diferencies són molt significatives en les proves de velocitat (paraules,
pseudoparaules i text), estructures gramaticals (aparellament dibuix-oració),
estructura de text i comprensió de text. En canvi, es produeixen escasses
diferencies en la lectura de paraules i pseudoparaules i signes de puntuació,
en les que es produeix un efecte teulada des del cinquè curs.
Per altre banda no existeixen
diferencies significatives en la variable “sexe” en ningun dels aspectes
avaluats. Per comprovar-ho van ser seleccionats 40 alumnes i 40 alumnes
aparellats per nivell i centre. Es van comparar les mitjanes d’aquests dos
grups utilitzant les proves d’anàlisi de variança. Els resultats demostren la
no existència de diferencies significatives.
Fiabilitat:
Un dels processos estadístics més
utilitzats per calcular la fiabilitat d’un test és el coeficient alfa de
Cronbach. Aquest coeficient indica el grau en que covarien els ítems del test,
pel que és un indicador de la seva consistència interna (Muñiz, 1994).
Mitjançant el programa “Reliability” del paquet estadístic SPSS 6.01 es va
obtenir un valor alfa igual a 0,8496. Així que podem considerar que la bateria
és altament fiable.
Validesa:
Donat que és la primera prova que es
fa en castellà destinada a avaluar els processos cognitius que intervenen en la
lectura d’alumnes de 5è, 6è i educació secundària obligatòria, hem utilitzat
com a criteri extern la opinió del professor. Els hi vam demanar que puntuessin
a cada alumne segons “la seva capacitat lectora en una escala de 0 a 10”. No
els indicàvem quin aspecte lector, simplement que puntuessin la seva capacitat
lectora. Aquestes puntuacions es correlacionaven amb les obtingudes a cada
prova i amb la puntuació total de cada alumne.
Anàlisi discriminant:
Interessava demostrar quines
variables són les que millor diferencien als bons i mals lectors. Per això es
va utilitzat la tècnica d’anàlisi discriminant (prova de Wilks), segons
l’aplicació del paquet estadístic SPSS 6.01. Aquesta tècnica s’adequa al nostre
objectiu donat que permet diferenciar els grups en funció de les variables que
millor discriminen entre ells.
Es va prendre com a variable
l’agrupament de la puntuació total de la bateria. Es tracta, doncs, de
demostrar quina variable permet diferenciar als bons i als dolents lectors
segons la puntuació total obtinguda. La mostra total va ser dividida en tres
grups, dels quals els seus punts de tall van ser els següents: per al primer
grup, els alumnes amb un centil inferior a 25, corresponent aquest valor a la
puntuació 129 de la bateria. Aquest és el grup que es pot considerar mals
lectors. El segon grup es va formar amb la puntuació que correspon a un centil
entre 25 i 75, formen el grup mitjà de la distribució, les seves puntuacions oscil·len
entre 130 i 151 punts. El tercer grup, que podem considerar coma bons lectors,
són aquells que obtenen un centil 75 o superior, aquest valor es correspon a
una puntuació igual o superior a 152 en el total de la bateria.
El conjunt de les nou variables
principals va ser sotmès a un anàlisi de components principals. Amb rotació
varimax. Aquesta tècnica permet transformar un conjunt de variables interrelacionades
en un altre conjunt de variables no correlacionades denominades factors. Per
decidir el número de factors es van tenir en compte dos criteris. Primer, que
el autovalor que correspongués al factor fos igual major a la unitat. I segon,
que el percentatge de la variança explicada per el factor fos igual major del
10%.
6.3 Anàlisi qualitativa:
Juntament amb
les dades quantitatives, és de suma importància considerar el tipus d’errors
que cometen els alumnes. Els errors no es produeixen de forma aleatòria sinó
que venen donats per errors en el sistema de lectura, d’aquí que el seu anàlisi
permeti extreure valuoses informacions.
A nivell lèxic trobem que són més freqüents
els errors en la lectura de pseudoparaules que en la de paraules. Pel que fa a
les paraules, la que tenen major dificultat són les infreqüents llargues. És el
tipus de paraules que obté la mitjana aritmètica inferior. En quant a les
pseudoparaules, hi ha més errors en les que tenen estructures sil·làbiques
complexes llargues. També hem comprovat que els alumnes necessiten més temps
per llegir pseudoparaules que paraules.
Combinant els dos índex, el tipus
d’errors i el temps invertit, es pot obtenir una valuosa informació sobre les
estratègies que el noi utilitza. Així, per exemple, si un noi comet errors
semblants en paraules i pseudoparaules, i a més, utilitza un temps semblant en
llegir paraules i pseudoparaules, amb tota possibilitat està utilitzant la ruta
fonològica. Però el més freqüent és que els alumnes llegeixin més despresa
paraules que pseudoparaules, i que a més cometin errors visuals i
lexicalitzacions. En aquest cas estan utilitzant la ruta visual i ortogràfica,
que és la pròpia d’aquesta edat.
Respecte a la comprensió de textos,
hem comprovat que els alumnes tenen més dificultats en respondre preguntes
inferides que literals. Això indica que, en molts casos, no arriben a realitzar
una comprensió total del text que llegeixen. Aquesta prova juntament amb la d’identificació
de la estructura del text son les que implicant major complexitat cognitiva,
per això són les que preveuran millor la eficàcia lectora.
Una dades un tant sorprenent és que
la variable velocitat lectora és, juntament amb les de comprensió lectora, la
que més alta correlació amb la valoració que fan els professionals de la
capacitat lectora dels alumnes. L’explicació que trobem és que els alumnes
tindran més velocitat quant millor automatitzat tinguin els processos de
conversació grafema-fonema i més paraules formen part del seu lèxic interior.
Els resultats demostren que quant major sigui el nivell acadèmic dels alumnes
menys temps tarden en llegir paraules i pseudoparaules. Quant això succeeix,
els alumnes poden dedicar la major part dels seus recursos cognitius a la
comprensió de textos i més facilitat tindran per extreure i memoritzar la
informació.
7. Normes interpretatives:
Amb la intenció d’oferir una
informació exhaustiva dels resultats obtinguts, es presenta un barem per
nivells de cada una de les proves o variables y del total de la bateria. Al
mateix temps apareixen les mitjanes aritmètiques i les desviacions típiques.
Recordem que tot el conjunt de la prova té com a missió detectar problemes de
lectura i una distribució dels bons i dels mals lectors.
Els barems de cada prova es mostren
en taules de doble entrada. En la primera columna apareixen les proves i en les
restants columnes els centils que corresponen a les puntuacions directes de
cada prova i el total de la bateria. També, en les dues ultimes columnes es
recullen les mitjanes aritmètiques i desviacions típiques de cada una de les
proves i del total de la bateria.
Baremació: 2n Eso (aquest és el que
ens toca per la nostra alumne, la resta disponibles al quadernet prolec-se)
|
PROVES
|
CENTILS
|
MITJANA D.T
|
|||||||
|
5
|
10
|
25
|
50
|
75
|
90
|
95
|
|
||
|
LECTURA PARAULES
LECTURA PSEUDOPARAULES
APARELLAMENT DIBUIX-ORACIÓ
SIGNES DE PUNTUACIÓ
COMPRENSIÓ DE TEXTOS
ESTRUCTURA DEL TEXT
VELOCITAT LECTURA PARAULES
VELOCITAT LECTURA PSEUDO.
VELOCITAT LECTURA DE TEXT
TOTAL BATERIA
|
36
29
13
15
3
5
58
81
70
120
|
36
31
15
18
4
6
51
78
80
126
|
38
35
19
20
6
10
41
67
95
134
|
39
37
22
22
10
14
34
55
123
140
|
40
39
24
24
13
17
29
48
145
148
|
40
40
24
24
15
19
23
40
171
156
|
40
40
24
24
16
20
22
39
195
158
|
38,8
36,4
20,7
21,6
9,7
13,3
36,3
57,4
123,8
140,6
|
1,54
3,37
3,70
2,60
4,08
4,90
10,84
13,18
35,28
10,74
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada