WISC-IV
L’escala
d’intel·ligència de Weschler per nens-IV (WISC-IV) és un instrument clínic
d’aplicació individual per avaluar les capacitats cognitives dels nenes en
edats entre 6 anys i 0 mesos i els 16 anys i 11 mesos. Es una versió
actualitzada de les anteriors escales de Wechsler (WISC, WISC-R i WISC-III) amb
diversos testos i índexs que subministra informació sobre el funcionament
intel·lectual en camps específics. S’aconsegueix també una puntuació composta
que representa la capacitat intel·lectual general.
S’han realitzat millores
importants com la incorporació d’algun test nou, la obtenció de barems
actualitzats i un enfasi més gran en les puntuacions compostes que reflexa la
capacitat del nen en camps més concrets del funcionament cognitiu. Els
materials han estat redissenyats per fer-los més atractius i actuals i s’han
realitzat alguns canvis en la forma d’aplicar i puntuar les proves per fer-les
més fàcils d’aplicar i més agradables per als nens.
Estructura i contingut
El
WISC-IV incorpora les investigacions actuals sobre el desenvolupament cognitiu,
l’avaluació intel·lectual i els processos cognitius, el que el converteix en un
instrument únic i diferent dels seus predecessors.
El
WISC-IV consta de 15 tests, 10 dels quals provenen del WISC-III i 5 són nous.
Els tests nous són: Conceptes, Lletres i números, Matrius, Animals i
Endevinalles.
La
estructura general del WISC-IV s’ha actualitzat per recollir les teories i
practiques més adequades a l’avaluació cognitiva infantil, com es la major
atenció prestada a la memòria de treball i a la velocitat de procediment. En conseqüència,
s’han inclòs canvis importants en l’estructura de l’escala, en la composició
dels tests i en les puntuacions compostes.
WISC-IV
permet obtenir cinc puntuacions compostes, la primera de les quals és la
tradicional CI Total (CIT), que reflexa la capacitat cognitiva general del nen.
Per analitzar la capacitat del nen en altres camps més concrets pot obtenir-se
altres quatre puntuacions compostes: l’índex de comprensió verbal (CV), l’índex
de raonament perceptiu (RP), l’índex de memòria de treball (MT) i l’índex de
velocitat de processament (VP).
Es
distingeix entre els tests principals i els test optatius, la seva aplicació és
opcional. Hi ha 10 tests principals, dels quals tres formen comprensió verbal,
tres constitueix l’índex de raonament perceptiu, dos avaluen la memòria de
treball i els dos restants fan referència a la velocitat de processament.
Els
tests optatius aporten informació addicional sobre el funcionament cognitiu i
intel·lectual del subjecte i poden utilitzar-se per substituir a algun dels
tests principals. Informació i endevinalles són tests de caràcter optatiu de
comprensió verbal; Figures incompletes
és el test optatiu de raonament perceptiu ; Aritmètica és el test optatiu de
memòria de treball; i Animals ho és de Velocitat de processament.
Resum de les puntuacions del alumne:
Capacitat
intel·lectual global
L’alumne
obté un CIT de 88, i la seva capacitat intel·lectual global, tal com es mediex
pel WISC-IV, es classifica com mitjana/dins de límits. Hi ha una alta
probabilitat (95%) de que el seu verdader CIT es situí entre valors de 83-95.
Aquest valor de CIT es situa en el percentil 22, és a dir que la seva puntuació
millora al 22% dels nens de la seva edat en la mostra de tipificació.
Per
determinar si el CIT es pot considerar una estimació fiable de la capacitat
intel·lectual global del nen, s’ha d’estudiar la variabilitat dels índex (CV,
RP, VP i MT) que el composen. Si la diferencia entre el índex menor i el major
és molt gran, el CIT no pot considerar-se una entitat unitària i estem en
disposició d’interpretar-ho.
El
CIT del nostre alumne ha de ser interpretar amb cautela, perquè ha presentat
molta variabilitat en els resultats dels quatre índexs que el composen, és a
dir Comprensió verbal, Raonament perceptiu, Memòria de treball i Velocitat de
processament. Però, com el rendiment del nostre alumne en Comprensió verbal
(83) i Raonament perceptiu (105) és semblant, es poden combinar aquest índexs
per obtenir l’índex de capacitat general (ICG). Aquest índex a diferencia del
CIT és que no està influenciat directament pel rendiment de l’alumne en els
altres dos índexs.
D’aquesta
manera l’alumne té un ICG de 92, indica un nivell d’intel·ligència general de
mitjana/Dins del límits. Té una alta probabilitat (del 95%) de que el seu verdader
ICG es trobi entre els valors 86-100 es situí en un percentil 31, es a dir que
supera el 31% dels casos de la mateixa edat en la mostra normativa.
Comprensió verbal
El valor obtingut per l’alumne en
CV de 83 (entre 77 i 93), se situa en el
percentil 13 i es classifica com mitjana baixa / punt dèbil normatiu.
L’índex
de comprensió verbal (CV) és una mesura d’intel·ligència cristal·litzada (Gc) i
representa la capacitat de l’alumne per raonar amb informació prèviament
apressa. Aquesta capacitat Gc es desenvolupa com una funció de les oportunitats
i experiències educatives formals i informals, i depenen en gran mesura de la
exposició del subjecte als mitjans de comunicació del país. El Gc s’avalua en
el WISC-IV mitjançant tasques que exigeixen definir paraules, expressar
similituds conceptuals entre paraules o respondre a qüestions que implicant
coneixements de principi generals i situacions socials. En el cas de l’alumne
s’han comparat les puntuacions de : semblances (Pe= 7), Vocabulari (Pe= 7), i
comprensió (Pe= 7). La diferencia dels resultats de l’alumne en les tasques no
és gran ( no arriba a 5 punts) i suggereix que el resultat en CV és una bona
mesura de la comprensió verbal de l’alumne.
Raonament perceptiu
El valor obtingut per l’alumne en
RP de 105 (entre 97 i 113), es situa en el percentil 64 i es classifica com
mitjana / Dins de límits. La capacitat de raonament perceptiu de l’alumne es
considera un punt fort significatiu quant es compara amb les dades d’altres
àrees. La seva capacitat de raonament perceptiu és un punt personal fort, una
dades que haurien de tenir un paper important en una intervenció educativa del
desenvolupament.
L’índex
de raonament perceptiu (RP) és una mitjana del raonament fluid (Gf), el
processament espacial i la integració viso motora (Gv) de l’alumne. Aquesta
capacitat s’avalua en el WISC-IV mitjançant diverses tasques com reproduir un
model construït amb cubs, seleccionar el dibuix d’un grup que no forma part del
mateix o completar una matriu. En el cas de l’alumne s’han comparat les
puntuacions de: Cubs (Pe= 10), Conceptes (Pe= 13) i matrius (Pe= 10). La
diferencia dels resultats de l’alumne en les tasques no és gran ( no arriba als
5 punts) i suggereix que el resultat en RP és una bona mesura de raonament
perceptiu de l’alumne.
Memòria de treball
El valor obtingut per l’alumne en
MT de 99 (entre 91 i 108), es situa en el percentil 48 i es classifica com
mitjana / dins del límits.
L’índex de memòria de treball
(MT) és una mesura de la memòria a curt termini (Gc-Mcp) i reflexa la capacitat
de l’alumne per retenir temporalment en la memòria alguna informació, treballar
i operar amb ella i generar un resultat. La memòria de treball implica atenció,
concentració, control mental i raonament. S’avalua mitjançant tasques que exigeixen
repetir una llista de xifres o recordar series de nombres i lletres en un ordre
concret. En el cas de l’alumne s’han comparat les puntuacions de: Dígits (Pe=
11), i lletres i números (Pe= 9). La diferencia dels resultats de l’alumne
entre les tasques no és gran (no arriba a 5 punts) i suggereix que el resultat
en MT és una bona mesura de la memòria de treball de l’alumne.
Velocitat de processament
El valor obtingut per l’alumne en
VP de 82 (entre 75 i 95), es situa en un percentil 12 i es classifica com
mitjana / Punt dèbil normatiu.
L’índex
de velocitat de processament (VP), és una mesura de velocitat de procés (Gs),
representa la capacitat de l’alumne per realitzar tasques simples, de tipus
burocràtic. Aquesta capacitat s’avalua en el WISC-IV mitjançant tasques que
requereixen copiar ràpidament símbols que estan aparellats amb números segons
cada clau o identificar la presencia o absència d’un símbol model en una filera
de símbols. En el cas de l’alumne s’han comparat les puntuacions de: Claus (Pe=
6) i Cerca de símbols (Pe= 7). La diferencia dels resultats de l’alumne entre
les tasques son és gran (no arriba a 5 punts) i suggereix que els resultats en
VP és una bona mesura de la velocitat de processament de l’alumne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada