QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

INFORME DE VALORACIÓ


INFORME DE VALORACIÓ
1.       Motiu de  derivació: Problemes en l’expressió escrita tant en llengua catalana com castellana.    Problemes amb l’ortografia i la lectura.

2.       Breu història de l’alumne: A P4 la logopeda del centre fa derivació per fer rehabilitació logopèdica. A primer ja té l’articulació corregida, simplement pot quedar algun aspecte de deglució, a segon de primària li posen ulleres, a tercer es dirigeixen a un centre extern per fer informe neuropsicològic; s’aconsella rehabilitació amb una logopeda per trastorn específic de la lecto-escriptura amb especial incidència en l’orientació extra personal, mecànica lectora i escriptura a la còpia. A quart les valoracions segueixen dient que és justeta. S’adapta bé al canvi a l’ESO, les valoracions són d’una alumne treballadora. A segon d’ESO (actualment)és fa la derivació a l’equip psicopedagògic del centre, perquè és una nena que presenta dificultats amb les llengües i perquè dedica moltes hores a l’estudi, i els seus resultats no reflexen aquest esforç.

3.       Exploració neuropsicològica:
RENDIMENT COGNITIU GLOBAL
Escala d’intel·ligència de Weschler per nens (WISC-IV): L’alumne obté un CIT de 88, i la seva capacitat intel·lectual global, tal com es mediex pel WISC-IV, es classifica com mitjana/dins de límits. Hi ha una alta probabilitat (95%) de que el seu verdader CIT es situí entre valors de 83-95. Aquest valor de CIT es situa en el percentil 22, és a dir que la seva puntuació millora al 22% dels nens de la seva edat en la mostra de tipificació.
Existeix diferencia significativa entre els índex de Comprensió Verbal i Raonament Perceptiu i Comprensió Verbal i Memòria de Treball, també existeix diferencia entre Memòria de Treball i Velocitat de Processament i Raonament Perceptiu i Velocitat de Processament. L’índex de Memòria de Treball es situa dins la categoria dins dels límits. L’índex de Comprensió Verbal es situa dins la categoria mitjana baix. L’índex de Raonament Perceptiu es situa en un nivell dins dels límits. I l’índex de Velocitat de Processament es situa en un nivell baix.

COMPRENSIÓ VERBAL
Semblançes:PD=19; PE=7. Nivell baix, poca capacitat d’expressar la relació entre dos conceptes.
Vocabulari: PD=37; PE=7. Nivell baix, poca capacitat d’aprenentatge.
Comprensió:PD=22; PE=7. Nivell baix, poca capacitat d’incorporar les experiències viscudes i el sentit comú.

RAONAMENT PERCEPTIU
Cubs: PD=44; PE=10. Nivell Normal-mig. Bona capacitat d’anàlisi i síntesi visual.
Conceptes: PD=22; PE=13. Nivell alt, per relacionar estímuls visuals.
Matrius: PD=24; PE=10. Nivell Normal-mig,  bon raonament abstracte i capacitat per processar informació visual.

MEMÒRIA DE TREBALL
Digits: PD=18; PE=11. Normal-mig. Memòria auditiva immediata, atenció i resistència a la distracció.
Lletres i números: PD=18; PE=9. Normal-mig. Atenció, concentració i memòria de treball.

VELOCITAT DE PROCESSAMENT
Claus:PD=44; PE=6. Nivell baix, avalua la rapidesa i destresa visuomotora i la capacitat d’aprenentatge associatiu.
Cerca de símbols: PD=22; PE=7. Nivell baix, avalua rapidesa i precisió perceptiva i velocitat per processar informació visual simple.

FUNCIONS LINGÜÍSTIQUES
PROLEC-SE
        Processos lèxics:
                Paraules: PD: 38; centil 25-50 / velocitat:PD:50; centil 10-25
                Pseudoparaules: PD: 39; centil 90 / velocitat: PD: 107 centil 25-5
Processos sintàctics:
                               Aparellament dibuix-oració: PD: 18; centil 10-25
                               Signes de puntuació: PD: 21; centil 10
Processos semàntics:
                                Comprensió de textos: PD: 2; centil> 5
                                Estructura de textos: PD: 5; centil 5-10
Velocitat de text: PD: 96; centil 25-50
Total de la bateria: PD: 123; centil 5-10

PROESC
1.       Dictat de síl·labes: PD; 20 (dificultats, si)
  1. Dictat de paraules
a) ortografia arbitraria: PD; 17 (dificultats, si)
b) ortografia reglada: PD; 16 (dificultats, si)
  1. Dictat de pseudoparaules
a)Total: PD; 13 (dificultats, si)
b)Regles ortogràfiques:PD;  8 (dificultats, si)
  1. Dictat de frases
a)Accents: PD; 9 (nivell baix)
b)Majúscules: PD; 10 (nivell mitjà)
c)Signes de puntuació: PD; 4 (dudas)

4. IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA: L’exploració neuropsicologica reflexa una capacitat intel·lectual normal-mig, amb una discreta-lleu diferència significativa interconcient en decrement del índex de comprensió verbal i velocitat de processament. S’observa un lleu retràs específic de les funcions de la lecto-escriptura específicament de la mecànica lectora, la comprensió, ortografia arbitrària i ortografia reglada. Dèficit de la memòria verbal i visual immediata, de la associació visual i de la integració auditiva. No s’ha objectivat, durant l’exploració, inquietud motriu ni impulsivitat d’execució. La resta de funcions cognitives explorades dins els límits de la normalitat. Es detecta un trastorn específic de l’aprenentatge de la lectura, escriptura, segons diagnòstic d’exclusió i especificitat, amb possible retràs en l’aprenentatge de la lectura, escriptura o dislèxia, disgrafia. D’acord amb això, els resultats de l’exploració neuropsicologica són compatibles, segons criteris del DSM-IV-TR i CIE-10, amb possibles trastorn transversal de: F81.0 Trastorn de l’expressió lectora [315.00] Dislèxia; F81.8 Trastorn de l’expressió escrita [315.2] Disgrafia.
Es recomana rehabilitació logopèdica per el trastorn específic de la lecto-escriptura.
S’adreça a la família a acabar diagnòstic diferencial, se’ls suggereix adreçar-se al CGO centre on es varen adreçar anteriorment per fer diagnòstic.