El treball en grup
El
treball en grup és, segurament, una de les tècniques d’ensenyament-aprenentatge
que poden resultar més agraïdes, tant pel professorat com per l’alumnat.
Tanmateix, la por a un increment del “soroll de fons” i la manca d’autonomia o
esperit cooperatiu a l’hora de treballar del nostre alumnat, ens frenen una
mica per posar en marxa una activitat a fer en grup. Fins i tot, acaben per
acceptar els diferents ritmes de treball dels seus companys i es reparteixen la
feina segons les habilitats de cadascun dels components del grup. A més, com diu del Carmen (del Carmen, Lluís
M., 1993) aconseguirem així oferir als
alumnes activitats de naturalesa diferent per a l’ensenyament i l’avaluació de
cada tipus de continguts, i establir relacions entre ells de manera que es potenciïn mútuament.
En
la majoria dels casos, el treball en grup consisteix en que els alumnes
escoltin l’explicació o indicacions del professor/a i a continuació resolguin
conjuntament una activitat, tot i que es convenient que cadascú dels components
del grup elabori individualment el seu material, per facilitar tant el seu
estudi com la correcció final per part del professorat. Es tracta, en
definitiva, que els components del grup treballin el més autònomament possible
del professor/a i col·laborin per assolir un objectiu comú.
Tot i que representa un treball de
preparació inicial molt acurat, té tot un seguit d’aportacions positives que
fan que valgui la pena, si més no, posar-lo en pràctica de tant en tant.
Raons
per treballar en grups d’alumnes (Bonals,J.,2000):
-benefici
cognitiu
-aportacions
per a la vida de relació o emocional. Millora de les habilitats socials:
desenvolupen la capacitat d’arribar a acords, es facilita la comunicació i la
participació activa de tot els components del grup, s’ajuden entre ells i
aprenen a demanar ajut quan els hi cal, etc.
-valor
del propi treball en grup mantenint unes relacions personals satisfactòries
-pot
incrementar la qualitat de l’aprenentatge
-afavoreix
l’adquisició de coneixements a través de la interacció entre els i les alumnes
Pel
que fa a les habilitats socials, cada vegada són més necessàries persones amb
habilitats comunicatives, que es troben a la base del treball en grup com
(Gómez,I.,1991):
-
Posar-se en el
lloc dels altres
-
Interpretar
els seus desitjos, exigències, necessitats
-
Mostrar-se
sensible per escoltar i comprendre
-
Coordinar
esforços per arribar més lluny
-
Contrastar
idees, opinions i concepcions personals o de grup
-
Discutir metes
i centrar objectius de grup
-
Distribuir
funcions
-
Regular la
participació
-
Analitzar les
possibilitats de cadascú i intervenir-hi en funció d’aquestes
Hi
ha tres funcions bàsiques d’aquest tipus de treball (Bonals,J.,2000):
v Funció de regulació dels aprenentatges
§
organitzar-se
dins el grup
§
distribució de
feines que poden avaluar ells
§
augmenta la
capacitat de complir els acords
§
valoració del
grau d’assoliment dels coneixements
§
posada en comú
dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.
v Funció socialitzadora
§
Millora de les
habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…
§
Fer compatible
la conveniència individual amb la de la resta del grup
§
Participació
de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els
altres
v Funció de potenciació de l’equilibri
emocional
§
Fomenta les
relacions entre companys de l’aula
§
Sensació de
pertanyer i ser acollit dins un grup
§
Pendre
consciència de com reaccionen els altres davant el seu comportament
§
S’afavoreix
l’autonomia
2 comentaris:
Concideixo amb tu amb els beneficis del treball en grup, m'agradaria que ens narressis el funcionament d'una sessió d'aquest tipus de manera més específica per veure la seva dinàmica i quin tipus d'alumnes, sota quins criteris, hi van.
Moltes gràcies!
Bon dia Eva!!
Aquestes pautes les vaig acabar de narrar amb l'ajuda de la tutora del centre de pràctiques. Són pautes adreçades a docents, perquè s´apiguen com dur a terme una sessió de treball en grup o com canviar la seva metodologia. Com invovar o canviar certs aspectes en la manera de treballar.
Ens vàrem trobar amb un mestres una mica engoixat perquè no sabia com readreçar la seva aula.
Publica un comentari a l'entrada