QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

dimarts, 6 de novembre del 2012

TREBALL EN GRUP


El treball en grup

El treball en grup és, segurament, una de les tècniques d’ensenyament-aprenentatge que poden resultar més agraïdes, tant pel professorat com per l’alumnat. Tanmateix, la por a un increment del “soroll de fons” i la manca d’autonomia o esperit cooperatiu a l’hora de treballar del nostre alumnat, ens frenen una mica per posar en marxa una activitat a fer en grup. Fins i tot, acaben per acceptar els diferents ritmes de treball dels seus companys i es reparteixen la feina segons les habilitats de cadascun dels components del grup.  A més, com diu del Carmen (del Carmen, Lluís M., 1993) aconseguirem així oferir als alumnes activitats de naturalesa diferent per a l’ensenyament i l’avaluació de cada tipus de continguts, i establir relacions entre ells de manera que es potenciïn mútuament.

 
En la majoria dels casos, el treball en grup consisteix en que els alumnes escoltin l’explicació o indicacions del professor/a i a continuació resolguin conjuntament una activitat, tot i que es convenient que cadascú dels components del grup elabori individualment el seu material, per facilitar tant el seu estudi com la correcció final per part del professorat. Es tracta, en definitiva, que els components del grup treballin el més autònomament possible del professor/a i col·laborin per assolir un objectiu comú.

Tot i que representa un treball de preparació inicial molt acurat, té tot un seguit d’aportacions positives que fan que valgui la pena, si més no, posar-lo en pràctica de tant en tant.

Raons per treballar en grups d’alumnes (Bonals,J.,2000):
-benefici cognitiu
-aportacions per a la vida de relació o emocional. Millora de les habilitats socials: desenvolupen la capacitat d’arribar a acords, es facilita la comunicació i la participació activa de tot els components del grup, s’ajuden entre ells i aprenen a demanar ajut quan els hi cal, etc.
-valor del propi treball en grup mantenint unes relacions personals satisfactòries
-pot incrementar la qualitat de l’aprenentatge
-afavoreix l’adquisició de coneixements a través de la interacció entre els i les alumnes

Pel que fa a les habilitats socials, cada vegada són més necessàries persones amb habilitats comunicatives, que es troben a la base del treball en grup com (Gómez,I.,1991):

-          Posar-se en el lloc dels altres

-          Interpretar els seus desitjos, exigències, necessitats

-          Mostrar-se sensible per escoltar i comprendre

-          Coordinar esforços per arribar més lluny

-          Contrastar idees, opinions i concepcions personals o de grup

-          Discutir metes i centrar objectius de grup

-          Distribuir funcions

-          Regular la participació

-          Analitzar les possibilitats de cadascú i intervenir-hi en funció d’aquestes

 

Hi ha tres funcions bàsiques d’aquest tipus de treball (Bonals,J.,2000):

v      Funció de regulació dels aprenentatges

§         organitzar-se dins el grup

§         distribució de feines que poden avaluar ells 

§         augmenta la capacitat de complir els acords

§         valoració del grau d’assoliment dels coneixements

§         posada en comú dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.

 

v      Funció socialitzadora

§         Millora de les habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…

§         Fer compatible la conveniència individual amb la de la resta del grup

§         Participació de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els altres

 

v      Funció de potenciació de l’equilibri emocional

§         Fomenta les relacions entre companys de l’aula

§         Sensació de pertanyer i ser acollit dins un grup

§         Pendre consciència de com reaccionen els altres davant el seu comportament

§         S’afavoreix l’autonomia

 

 

 

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Concideixo amb tu amb els beneficis del treball en grup, m'agradaria que ens narressis el funcionament d'una sessió d'aquest tipus de manera més específica per veure la seva dinàmica i quin tipus d'alumnes, sota quins criteris, hi van.
Moltes gràcies!

Míriam Arús Cambra ha dit...

Bon dia Eva!!
Aquestes pautes les vaig acabar de narrar amb l'ajuda de la tutora del centre de pràctiques. Són pautes adreçades a docents, perquè s´apiguen com dur a terme una sessió de treball en grup o com canviar la seva metodologia. Com invovar o canviar certs aspectes en la manera de treballar.
Ens vàrem trobar amb un mestres una mica engoixat perquè no sabia com readreçar la seva aula.