SIGNES D’ALERTA TDA/H:
·
Sap fer les coses
però avui ho fa molt bé i demà molt malament.
·
No vol fer el que
se li demana a classe....
·
No pot estar
molta estona fent una mateixa activitat.
·
En els problemes
matemàtics s'embolica molt, no sap que se li demana.
·
És desordenat.
·
Li costa fer una
redacció.
·
Els treballs
estan mal presentats i bruts.
·
Fa la feina massa
ràpid i de qualsevol manera.
·
No acaba les
feines en el temps que se li demana.
·
Al llegir un text
es deixa paraules o frases
·
Obliden apuntar tots els deures.
·
No recorden agafar tot el material.
·
Tenen dificultat en començar el treball o mantenir l’atenció
fins que l’acaben.
RECOMANACIONS
PER TREBALLAR :
Posició a l’aula:
– Prop del mestre.
– Lluny de companys moguts.
– Evitar estímuls distractors (finestres, porta,
passadís,…)
– Espai ampli entre taules.
·
Permetre que
s’aixequi de la cadira.
·
Permetre que
s’assegui incorrectament (genoll sobre la cadira,..)
·
Utilitzar els
“càrrecs” al finalitzar les classes.
·
Treball en grup
amb nens tranquils i organitzats.
·
Permetre que
buidi la motxilla al arribar a classe. Quan finalitzi cada assignatura guardar
el material a la motxilla.
DURADA DE LES
TASQUES
·
Per adaptar-nos a la baixa capacitat d’atenció, les tasques
escolars han de ser: breus i amb feedback immediat.
·
Activitats llargues s’ han de dividir en parts.
·
Permetre pauses, com sortir de classe durant un moment
curt, anar a fer encàrrecs.
·
Externalitzar control de temps per realitzar una tasca:
cronòmetre, alarma...
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ
·
Estructura des de
l’exterior, ja que no poden estructurar-se internament ells sols.
·
Ajudar a
organitzar la carpeta i oferir estratègies.
·
Els temes han de
ser estructurats i reflectir els punts més importants.
·
Ensenyar-li a fer
esquemes
·
Les transicions i
els canvis no anunciats són difícils per a ells. Anticipar, anunciar el que
passarà i recordar-ho posteriorment a mida que el canvi s’apropa.
L’AGENDA I LA
SEVA UTILITAT
·
És un entrenament i un aprenentatge lent.
·
Els ajuda a entendre la necessitat d’organitzar les
tasques.
·
No ha de ser una mesura disciplinaria negativa.
·
Anotació de comportaments positius mes que negatius.
·
Ajuda a situar-se en el temps.
·
Ajuda a planificar-se
·
Podem buscar diferents estratègies facilitadores per
disminuir la feina.
·
Cal la col·laboració de la família. Fer un pla de treball
conjunt escola –casa
·
Assegurar-nos que ho ha apuntat tot a l’agenda, a casa cal
comprovar-ho, i organitzar-lo.
NOVETAT
·
La presentació de materials nous, interessants i molt
motivadors, farà augmentar l’atenció.
·
Buscar la qualitat més que la quantitat.
·
Permetre ser divertit, graciós o poc convencional, els
ajuda a enfocar l’atenció. (sense excés d’ estimulació )
·
Necessiten la motivació constant. Ressaltar l’ èxit no el
fracàs.
AJUDES VISUALS
·
Fer llistats o
taules, a les que poden tornar com a referència quan es “perden”.
·
Necessiten
recordatoris.
Posar normes a llocs visibles. Els dóna confiança a saber que s’ espera
d’ ells.
5 comentaris:
M'agraden molt les pautes que recomanes per treballar amb nens/es amb TDAH, Miriam. Crec que algunes podrien ser aplicades a altres tipologies d'alumnes, per exemple, alumnes amb TEA. He treballat un temps en el camp de l'educació especial, i aquesta tipologia d'alumnat també requereix d'un entorn ben estructurat, anticipació de tasques... Sembla mentida els canvis que veus en ells quan modifiques una mica l'entorn en funció de les seves necessitats!
Hola Míriam, quan estava llegint les pautes que has exposat em recordaven a un alumne que tinc actualment a la meva escola, moltes de les actuacions que has anat comentant les hem anat aplicant amb el nen, però el que ens costa més és que la resta de companys i companyes entenguin perquè ell es pot assentar de manera incorrecta, es pot aixecar si ho necessita etc.
perdó, al comentari anterior he posat anònim!
Molt interessants i útils els darrers posts que poses en referència a tractament de la dislèxia i TDAH. Moltes gràcies doncs resulta molt útil!
Moltes gràcies a totes!!
Mireia, són alumnes d'una certa edat a l'escola els expliquem que aquell company té unes dificultats i necessita poder moure's, sortir...per tal de poder escolatr i seguir amb el dia a dia escolar.
Hem d'intentar que els companys es volquin en ajudar-lo, hi han classes que amb una petita explicació ja en tenen prou i altres que necessitaràn una explicació amb profunditat del TDA/H. Per això no hi han pautes cada grup-classe és diferent i ho viurà d'una manera o altre
Publica un comentari a l'entrada