QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

dimecres, 22 de maig del 2013

TDA/H RECOMANACIONS I SIGNES D'ALERTA


SIGNES D’ALERTA TDA/H:
·         Sap fer les coses però avui ho fa molt bé i demà molt malament.
·         No vol fer el que se li demana a classe....
·         No pot estar molta estona fent una mateixa activitat.
·         En els problemes matemàtics s'embolica molt, no sap que se li demana.
·         És desordenat.
·         Li costa fer una redacció.
·         Els treballs estan mal presentats i bruts.
·         Fa la feina massa ràpid i de qualsevol manera.
·         No acaba les feines en el temps que se li demana.
·         Al llegir un text es deixa paraules o frases
·         Obliden apuntar tots els deures.
·         No recorden agafar tot el material.
·         Tenen dificultat en començar el treball o mantenir l’atenció fins que l’acaben.
RECOMANACIONS PER TREBALLAR :
Posició a l’aula:
– Prop del mestre.
– Lluny de companys moguts.
– Evitar estímuls distractors (finestres, porta, passadís,…)
– Espai ampli entre taules.
·         Permetre que s’aixequi de la cadira.
·         Permetre que s’assegui incorrectament (genoll sobre la cadira,..)
·         Utilitzar els “càrrecs” al finalitzar les classes.
·         Treball en grup amb nens tranquils i organitzats.
·         Permetre que buidi la motxilla al arribar a classe. Quan finalitzi cada assignatura guardar el material a la motxilla.

DURADA DE LES TASQUES

·         Per adaptar-nos a la baixa capacitat d’atenció, les tasques escolars han de ser: breus i amb feedback immediat.

·         Activitats llargues s’ han de dividir en parts.

·         Permetre pauses, com sortir de classe durant un moment curt, anar a fer encàrrecs.

·         Externalitzar control de temps per realitzar una tasca: cronòmetre, alarma...

ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ

·         Estructura des de l’exterior, ja que no poden estructurar-se internament ells sols.
·         Ajudar a organitzar la carpeta i oferir estratègies.
·         Els temes han de ser estructurats i reflectir els punts més importants.
·         Ensenyar-li a fer esquemes
·         Les transicions i els canvis no anunciats són difícils per a ells. Anticipar, anunciar el que passarà i recordar-ho posteriorment a mida que el canvi s’apropa.

L’AGENDA I LA SEVA UTILITAT

·         És un entrenament i un aprenentatge lent.

·         Els ajuda a entendre la necessitat d’organitzar les tasques.

·         No ha de ser una mesura disciplinaria negativa.

·         Anotació de comportaments positius mes que negatius.

·         Ajuda a situar-se en el temps.

·         Ajuda a planificar-se

·         Podem buscar diferents estratègies facilitadores per disminuir la feina.

·         Cal la col·laboració de la família. Fer un pla de treball conjunt escola –casa

·         Assegurar-nos que ho ha apuntat tot a l’agenda, a casa cal comprovar-ho, i organitzar-lo.

NOVETAT

·         La presentació de materials nous, interessants i molt motivadors, farà augmentar l’atenció.

·         Buscar la qualitat més que la quantitat.

·         Permetre ser divertit, graciós o poc convencional, els ajuda a enfocar l’atenció. (sense excés d’ estimulació )

·         Necessiten la motivació constant. Ressaltar l’ èxit no el fracàs.

AJUDES VISUALS

·         Fer llistats o taules, a les que poden tornar com a referència quan es “perden”.
·         Necessiten recordatoris.
Posar normes a llocs visibles. Els dóna confiança a saber que s’ espera d’ ells.

5 comentaris:

Unknown ha dit...

M'agraden molt les pautes que recomanes per treballar amb nens/es amb TDAH, Miriam. Crec que algunes podrien ser aplicades a altres tipologies d'alumnes, per exemple, alumnes amb TEA. He treballat un temps en el camp de l'educació especial, i aquesta tipologia d'alumnat també requereix d'un entorn ben estructurat, anticipació de tasques... Sembla mentida els canvis que veus en ells quan modifiques una mica l'entorn en funció de les seves necessitats!

Anònim ha dit...

Hola Míriam, quan estava llegint les pautes que has exposat em recordaven a un alumne que tinc actualment a la meva escola, moltes de les actuacions que has anat comentant les hem anat aplicant amb el nen, però el que ens costa més és que la resta de companys i companyes entenguin perquè ell es pot assentar de manera incorrecta, es pot aixecar si ho necessita etc.

Mireia Lliberato ha dit...

perdó, al comentari anterior he posat anònim!

Unknown ha dit...

Molt interessants i útils els darrers posts que poses en referència a tractament de la dislèxia i TDAH. Moltes gràcies doncs resulta molt útil!

Míriam Arús Cambra ha dit...

Moltes gràcies a totes!!
Mireia, són alumnes d'una certa edat a l'escola els expliquem que aquell company té unes dificultats i necessita poder moure's, sortir...per tal de poder escolatr i seguir amb el dia a dia escolar.
Hem d'intentar que els companys es volquin en ajudar-lo, hi han classes que amb una petita explicació ja en tenen prou i altres que necessitaràn una explicació amb profunditat del TDA/H. Per això no hi han pautes cada grup-classe és diferent i ho viurà d'una manera o altre