QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

dijous, 18 d’abril del 2013

TRASTORNS D'APRENENTATGE


Escola Pia Sant Anna, Mataró
Sandra Mañé


ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES A TENIR EN COMPTE PER ALUMNES AMB TRASTORN D’APRENENTATGE:

Lectura:

Donar-li més temps per fer la lectura de textos, enunciats, llibres, ...
Valorar quines lectures obligatòries trimestrals hi ha.
Activar els coneixements previs a la lectura
Utilitzar la conversa sobre la lectura
Evitar fer-los llegir en veu alta si hi ha angoixa.

Estudi:

Facilitar-li esquemes, resums, mapes conceptuals dels continguts que ha d’estudiar
Donar pistes per l’ús de mnemotècnies.
Facilitar exemples model de correcció (per exemple la resposta a un examen que seria correcta). També és útil treballar, prèviament a la prova, amb mostres de format d’examen.
Facilitar plantilles amb connectors, adverbis, adjectius, ... que poden facilitar estructurar els textos escrits.

Producció escrita:
Tenir en compte que la còpia sistemàtica d’errors d’ortografia no facilita l’adquisició de la norma ortogràfica
Entendre que presentin interferències entre les dues llengües (catalana/castellana)
Prioritzar la qualitat de les tasques més que la quantitat.
Valorar la possibilitat d’usar l’ordinador per a la realització d’activitats d’aprenentatge i exàmens.


Exàmens:

Prioritzar la qualitat de les tasques més que la quantitat.
Valorar la possibilitat d’usar l’ordinador per a la realització d’activitats d’aprenentatge i exàmens.
Valorar la possibilitat de avaluacions orals o formats més visuals.
Organització i format exàmens: síntesi o subratllat/negreta de paraules clau, ...
Evitar textos excessivament llargs en les proves si la resolució de l’exercici no ho requereix.
Un cop començat l’examen demanar si necessita que li llegim oralment les preguntes o verificar que les ha entès.
Evitar preguntes obertes on cal organitzar les idees i expressar-les ordenadament per escrit.
Corregir únicament les faltes d’ortografia que s’estiguin treballant o s’hagin treballat a classe o les prèviament pactades amb l’alumne.
Valorar la possibilitat de permetre que en un examen de comprensió lectora tingui a mà el llibre o el material que l’alumne hagi elaborat (ESO).