QUAN ELS ALUMNES VEUEN AMOR DE PARE EN EL MESTRE I DILIGÈNCIA EN EL SEU APROFITAMENT, VÉNEN DE GUST A L'ESCOLA.
JOSEP DE CALASSANÇ, 1633

dijous, 14 de març del 2013

PAUTES I ESTRATÈGIES


PAUTES I ESTRATÈGIES PER FACILITAR L'ACCÉS A LA PRELECTURA I PREESCRITURA EN ALUMNES QUE PRESENTEN DIFICULTATS D'APRENENTATGE:
Pautes específiques:
1. Utilitzar un sistema fonològic per a l'aprenentatge de la lectura i
l'escriptura.
2. Treballar la consciència fonològica durant tota l'etapa d'infantil.
3. Utilitzar una imatge que representi el so de cada grafia.
4. Utilitzar una imatge que representi la forma de cada grafia.
5. Utilitzar objectes de referència que pugui veure, tocar i escoltar.
6. Treballar amb estímuls de colors (per exemple: classificar vocals i
consonants per colors).
7. Treballar amb plastilina les lletres (amb xurros de plastilina, donar
forma a les lletres i després fer-los passar la mà per sobre de la lletra,
emetent el so simultàniament). Dislèxia
Educació infantil
8. Pintar amb el dit les lletres a l'esquena, a la mà, a l'aire i a l’arena i jugar
a endevinar-les.
9. Treballar l'abecedari amb diferents textures.
10. Treballar per projectes.
11. Confeccionar diccionaris personalitzats amb fotos d'objectes quotidians
del nen.
12. Reforçar la motricitat fina.
13. Reforçar la motricitat gruixuda.
14. Utilitzar per a l'aprenentatge, rimes, cintes i suports audiovisuals.
15. Llegir al nen, a casa diàriament.

Pautes generales a l’aula:
1. Treballar amb plastilina i/o amb arena, les formes geomètriques, els
nombres etc.
2. Utilitzar consignes lingüístiques positives i que impliquin una acció
lúdica (en lloc de “ anem a treballar...” “anem a divertir-nos...”).
3. Cercar reforços visuals i/o auditius per treballar el vocabulari, els colors,
els dies de la setmana... (programes informàtics, CD...).
4. Familiaritzar-se amb l'ordinador, ja que serà una eina fonamental en el
seu procés d'aprenentatge.
5. Treballar els dies de la setmana, confeccionant un calendari visual amb
dibuixos o fotos significatius de cada dia.
6. Tenir l'aula o l'habitació decorada amb molts reforços visuals (per
exemple, si estem treballant la lletra “B”, tindrem fotos o retallades de
revista d'objectes que comencin per la mateixa lletra).
7. Segons l'edat, podem començar a utilitzar la gravadora com a eina
compensatòria (enregistrar cançons, vocabulari, colors...).
8. Tenir a l'aula joguines multisensorials.
9. Reforçar les àrees en les quals ells se sentin còmodes i potenciar-les al
màxim.
10. No hem de forçar-los a llegir, ja que només aconseguirem l'efecte
contrari. Els adults han de llegir al nen diàriament.
11. Utilitzar mapes mentals, esquemes visuals, mapes conceptuals i murals
interactius i/o manipulatius com a mètode d'estimulació. Dislèxia
Educació infantil
12. A l'aula i a casa, reforçar la taula de treball, amb targetes visuals que
puguin ajudar a treballar o a recordar un concepte així com els hàbits
(per exemple, un dibuix amb una mà aixecada per demanar el torn...).
13. No donar al nen més d'una instrucció a causa de la dificultat de
memòria.
14. Buscar un esport o una activitat extraescolar en la qual ells destaquin o
no tinguin moltes dificultats.