PAUTES I ESTRATÈGIES PER FACILITAR L'ACCÉS A
LA PRELECTURA I PREESCRITURA EN ALUMNES QUE PRESENTEN DIFICULTATS D'APRENENTATGE:
Pautes específiques:
1. Utilitzar un sistema fonològic per a
l'aprenentatge de la lectura i
l'escriptura.
2. Treballar la consciència fonològica durant tota
l'etapa d'infantil.
3. Utilitzar una imatge que representi el so de cada
grafia.
4. Utilitzar una imatge que representi la forma de
cada grafia.
5. Utilitzar objectes de referència que pugui veure,
tocar i escoltar.
6. Treballar amb estímuls de colors (per exemple:
classificar vocals i
consonants per colors).
7. Treballar amb plastilina les lletres (amb xurros
de plastilina, donar
forma a les lletres i després fer-los passar la mà
per sobre de la lletra,
emetent el so simultàniament). Dislèxia
Educació infantil
8. Pintar amb el dit les lletres a l'esquena, a la
mà, a l'aire i a l’arena i jugar
a endevinar-les.
9. Treballar l'abecedari amb diferents textures.
10. Treballar per projectes.
11. Confeccionar diccionaris personalitzats amb fotos
d'objectes quotidians
del nen.
12. Reforçar la motricitat fina.
13. Reforçar la motricitat gruixuda.
14. Utilitzar per a l'aprenentatge, rimes, cintes i
suports audiovisuals.
15. Llegir al nen, a casa diàriament.
Pautes generales a l’aula:
1. Treballar amb plastilina i/o amb arena, les formes
geomètriques, els
nombres etc.
2. Utilitzar consignes lingüístiques positives i que
impliquin una acció
lúdica (en lloc de “ anem a treballar...” “anem a
divertir-nos...”).
3. Cercar reforços visuals i/o auditius per treballar
el vocabulari, els colors,
els dies de la setmana... (programes informàtics,
CD...).
4. Familiaritzar-se amb l'ordinador, ja que serà una
eina fonamental en el
seu procés d'aprenentatge.
5. Treballar els dies de la setmana, confeccionant un
calendari visual amb
dibuixos o fotos significatius de cada dia.
6. Tenir l'aula o l'habitació decorada amb molts
reforços visuals (per
exemple, si estem treballant la lletra “B”, tindrem
fotos o retallades de
revista d'objectes que comencin per la mateixa
lletra).
7. Segons l'edat, podem començar a utilitzar la
gravadora com a eina
compensatòria (enregistrar cançons, vocabulari,
colors...).
8. Tenir a l'aula joguines multisensorials.
9. Reforçar les àrees en les quals ells se sentin
còmodes i potenciar-les al
màxim.
10. No hem de forçar-los a llegir, ja que només
aconseguirem l'efecte
contrari. Els adults han de llegir al nen diàriament.
11. Utilitzar mapes mentals, esquemes visuals, mapes
conceptuals i murals
interactius i/o manipulatius com a mètode
d'estimulació. Dislèxia
Educació infantil
12. A l'aula i a casa, reforçar la taula de treball,
amb targetes visuals que
puguin ajudar a treballar o a recordar un concepte
així com els hàbits
(per exemple, un dibuix amb una mà aixecada per
demanar el torn...).
13. No donar al nen més d'una instrucció a causa de
la dificultat de
memòria.
14. Buscar un esport o una activitat extraescolar en
la qual ells destaquin o
no tinguin moltes dificultats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada